Декамерон в понеделник вечер през април
(един лек опит за бърз театрален анализ)
Любовта
е смях и сълзи. Един безкраен низ от копнежи, несбъднато-сбъднати желания,
комични брътвежи, трагични кроежи, в които невинните плащат цената. Любовта е
танц на плътта зад манастирската порта. Дори страха от Бог не може да пребори
изкушението на телата. Любовта е странник похлопал на вратата в късна доба.
Добрият самарянин е готов да помогне Винаги, но какво получава в отплата?!
Магия, която да облекчи отруденото ежедневие или просто пореден повод света да
се убеди, че най-големият враг на хората е собствената им глупост. Любовта е
бъчва, в която се побира в пълна степен лековерието на един брак. Бъчва на
гротескна страст, съпружеско невежество и женско безочие. Любовта е глас в
пустиня и борба на плътта дяволът да бъде вкаран в пъкъла. Съприкосновение на
сгорещени тела, родило Дяволското желание у непорочна шестнадесет годишна
девица. Любовта е страданието по безвъзвратната загуба на любимия, преживявано
отново и отново. Загуба вдъхвана чрез аромата на босилек до мига, в който
мъката пребори силата на тялото и помогне на духа, да се възвиси и слее в едно
с духът на Любимия човек.
В пиесата „Декамерон”
по знаменитото произведение на Джовани Бокачо, постановка на „Театър на българската армия” режисьорът Диана
Добрева е подбрала няколко опорни момента заключили в себе си идеята на
посланието сбъднато на сцената :
За тържеството на живота.
За любовта като страст и грях, но и ….
За любовта, като божествен дар и единствен път към безсмъртие.
За силата на човешкия дух, който може да бъде по-страшен от чумата
и по - свободен от живота.
За човека, който се смее в сянката на смъртта.
За любовта като страст и грях, но и ….
За любовта, като божествен дар и единствен път към безсмъртие.
За силата на човешкия дух, който може да бъде по-страшен от чумата
и по - свободен от живота.
За човека, който се смее в сянката на смъртта.
Всяка от
историите на разказаните в постановката дни си има своя тема.
Ден Трети, Новела Първа – Мазето
от Лампорекио се престорва на глухоням, става градинар в една женска обител и
всички монахини се надпреварват да спят с него.
Ден Трети, Новела Десета – Алибек
става пустинница, а монахът Рустико я научава как да вкарва дявола в пъкъла;
като се прибира у дома си, тя се омъжва за Неербал.
Послание : „Тия,
които благодарение на своето умение или са успявали да получат каквото са
искали да имат, или са успявали да си възвърнат изгубеното“.
*****
Ден Девети, Новела Десета
– По молба на кума си Пиетро дон Джани прави магия, за да превърне жена му в
кобила; но когато се кани да й сложи опашка, кумът Пиетро се обажда, че опашка
не е нужна и разваля работата.
Послание : „Всеки
разказва каквото е нему угодно и каквото му е най-приятно“.
*****
Ден Седми, Новела Втора – Съпругът
на Перонела се прибира и тя скрива любовника си в една бъчва; съпругът е продал
бъчвата, но Перонела заявява, че тя я продала на друг, който е влезнал вътре,
за да провери здравината й; любовникът излиза от бъчвата, нарежда на мъжа да я
остърже и я откарва у дома си.
Послание : „Как
жените, било от любов, било за да запазят себе си, лъжат своите съпрузи, а те
или се досещат за това, или не“.
*****
Ден Четвърти, Новела Пета – Братята
на Изабета убиват нейния любим Лоренцо, а той й се явява насън, за да й покаже
къде е погребан; тя изравя скритом главата му, слага я в гърне с босилек и я
оплаква с часове всеки ден; нейните братя обаче й я отнемат и тя умира от мъка.
Послание
насочено към „ония, чиято любов е имала нещастен край“.
За
кулминацията...
Историята
на Изабета и Лоренцо – кулминацията в спектакъла, идва да покаже старата
максима, че смъртта не може да бъде разделна граница за души, които се обичат и
са усетили, че Вселенски си принадлежат. Близките робуващи на чувства, като предразсъдъци
и егоизъм, могат да се превърнат в най-големия враг на една искрена, истинска
Голяма Любов и да сътворят трагедия с неподозирани последици (способност да бъдат разчетени знаци
дадени на сън, воля да бъде отрязана главата на любимия човек, постоянство и
отдаденост при отглеждането на босилека в делвата с главата на любимия, сила да
бъде посрещната и прегърната всеотдайно голямата мъка отвеждаща до края на
земния път).
Последици издигащи, обаче, на пиедестал силата на влюбения човешки дух, на
вярата във вечните непреходни случвания в човешкия живот, каквото е Любовта и в
силата на чувствата към Единствения Любим, които надмогват реалното и
сакралното измерения, за да просъществуват в хармонична цялост някъде на
вододела между живота и смъртта. Никоя любов, пък било то и братската не може
да оправдае смъртта. Всяка Любов заслужава да бъде изживяна докрайно и
пълноценно от участващите в нея. Всяка трагична любов е извор на мъка. Мъка, в
която се ражда смъртта, а от нея пораства безкрайността – единствено възможния
изход за полет на духа, за случване на свободната воля, за живот без условности
и пречки, за сбъдване на Божията Любов вътре в самия себе си и споделено с
любимия човек.
22-23.04.2013г.
@Eli
***
Няма коментари:
Публикуване на коментар